بعد از اینکه توییتر درآمد سه ماهه چهارم خود را اعلام کرد، تمام چشم‌ها به این غول رسانه اجتماعی خیره شد. بلافاصله بعد از اعلام درآمد ۷۱۰ میلیون دلاری و سود خالص ۹۰ میلیون دلاری، ارزش سهام بیش از ۱۱ درصد سقوط کرد. این خبر بد نیز به فهرست طویلی از عوامل عقب‌نشینی این شرکت اضافه شد و اکنون این سوال مطرح است که آیا توییتر آینده‌ای دارد.

برخلاف سایر پیشروان رسانه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک، این خدمات پیام‌رسانی میکرو سعی کرده است به یک الگوی درآمد ثابت و پایدار دست پیدا کند. در سال ۲۰۱۴، برای مثال، توییتر ۴/۱ میلیارد دلار درآمد داشت، اما باز هم سود خالص آن ۵۷۷ میلیون دلار بود.  به‌علاوه توسعه پایگاه کاربر برای این شرکت دشوار بود، و سرعت پخش مطالب برای بسیاری از افراد طاقت‌فرسا و پیمایش و جستجو دشوار بود. در سال ۲۰۱۵، توییتر در بازار آمریکا کمی رشد کرد، و در آخرین اعلامیه بیان کرد که ممکن است رشد کاربر از این مقدار نیز کمتر شود.

 متحول

با وجود این ‌همه گفتگو درباره مرگ قریب‌الوقوع توییتر، هنوز این شرکت پابرجاست. توییتر این قدرت را از تغییر نحوه صحبت کردن ما و اطلاع از مسائل مهم، و نیز از نحوه عکس‌العمل ما به دست آورده است.

حقوق زنان و دختران

در اوایل سال ۲۰۱۴ یک کمپین توییتر دیگر توجه عموم را به وضعیت اسفناک ۲۷۶ دختر جلب کرد که توسط بوکو حرام ربوده شده بودند. در عرض چند هفته، هشتگ مربوط به این خبر میلیون‌ها بار توییت شد. این سوال برای برخی از افراد مطرح شده بود که آیا این نوع «کلیک کردن‌ها» تاثیری خواهد داشت یا فقط باعث می‌شود کاربران تصور کنند که کار مفیدی انجام می‌دهند. اما این کار موجب شد تا وکیل نیجریه‌ای، که در پشت کمپین «#دختران ما را بازگردانید» بود، توجه دنیا را به این مسئله جلب کند که اگر این کمپین به راه نمی‌افتاد، موضوع به‌زودی به دست فراموشی سپرده می‌شد.

ژئوپلیتیک

دموکراسی‌های سالم بر پایه مشارکت مدنی و سیاسی استوارند، اما از آنجا که قدرت‌های تصمیم‌گیرنده دیگر حوزه‌های کوچک نیستند و به نهادهای بزرگی تبدیل شده‌اند، صدای بسیاری از افراد به گوش مردم جهان نمی‌رسد. در کشورهای اروپایی، برای مثال، «کمبود در دموکراسی» موجب کاهش میزان مشارکت رای‌دهندگان و عدم مشارکت آن‌ها می‌شود. پلتفرم‌هایی مانند توییتر این وضعیت را تغییر داده‌اند. این پلتفرم‌ها با ارائه شکل تازه‌ای از ارتباطات بین سیاستمداران و شهروندان و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند روشی را برای افزایش مشارکت شهروندان در زندگی سیاسی، به‌ویژه در طول کمپین‌های انتخاباتی، ارائه دهند.

قدرت دموکراتیزه پلتفرم‌هایی مانند توییتر به سرنگونی دیکتاتورها نیز کمک کرده است. وقتی وبلاگ‌نویسان و فعالان خاورمیانه برای برگزاری کنفرانس گرد هم جمع شدند تا رابطه بین رسانه‌های اجتماعی و تحولات روی داده در کشورهای عربی را مشخص کنند، پیام آن‌ها واضح بود: «وجود فناوری‌های کوچک مانند تلفن‌همراه، پیامک، سی‌دی، فلش درایو و توییتر برای دور زدن نظام‌های تمامیت‌خواه عربی ضروری است.»

مطالعات از زمان شورش‌ها، نقش رسانه‌های اجتماعی را در کمک به ‌شتاب گرفتن تظاهرات تایید کرده‌اند. محققان دانشگاه واشنگتن می‌گویند: «شواهد ما نشان می‌دهد که رسانه‌های اجتماعی سیلی از پیام‌ها را درباره آزادی و دموکراسی در سراسر آفریقای شمالی و خاورمیانه منتقل کرده‌اند.»

گرسنگی در جهان

از نظر منتقدان، توییتر فقط ابزاری برای نمایش عکس‌های سلفی و عکس‌برداری از غذاهاست. آیا واقعا باید تصویر شام همکار خود را ببینید؟ بله، چون ممکن است این کار کمک کند تا مواد غذایی به دست افراد نیازمند برسد. شرکت Virgin با کمپین «#غذا در مقابل غذا» بیش از ۳۰۰ هزار وعده غذایی را به افراد نیازمند اهدا کرده است. این فقط یکی از نمونه‌های کمک به نیازمندان از طریق توییتر است. اقدامات آنلاین در توییتر در دنیای واقعی تاثیرات مثبتی بر جای می‌گذارد. کمپین «#عکس بدون آرایش»، که برای انجام تحقیقات درباره سرطان توانسته است میلیون‌ها دلار درآمد داشته باشد، نمونه دیگری است که نشان می‌دهد با کمک رسانه‌های اجتماعی می‌توان پشتیبانی لازم را برای حل مسائل مهم کسب کرد.